Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach oraz zaufanych partnerów.

Administratorzy danych:

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
z siedzibą w Karniowicach
ul. Osiedlowa 9, 32-082 Karniowice

Zaufani partnerzy:

Cele przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną
  3. dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  4. wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  5. pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych:
Administrator Danych Osobowych MODR, zaufani partnerzy

Prawa osoby, której dane dotyczą:
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą

Zmiana polityki prywatności

Uwaga:

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Close GDPR info
Menu główne

Nowe trendy w popycie turystycznym

Przedstawione trendy w turystyce wynikają z preferowanych stylów życia. Warunki społeczne decydują czy podróżować i jak podróżować.

Zasadniczy wpływ na rozwój kształt obecnej turystyki i jej boom w ostatnich latach miały:

  • wzrost ekonomiczny a przez to poprawa warunków materialnych szerokich warstw społecznych,
  • wzrastające i różne potrzeby ludzi oraz odpowiadająca im różnorodność motywacji,
  • wzrost ilości czasu wolnego,

a z drugiej strony stale rozwijająca się i coraz różnorodna oferta podażowa.

Należy wyróżnić ogólne trendy w turystyce: Urlop i podróże dla wszystkich

W żadnej gałęzi gospodarki nie nastąpił tak gwałtowny i dynamiczny rozwój jak w turystyce.

W państwach zachodnioeuropejskich do lat 60-tych podróże urlopowe a w szczególności zagraniczne dostępne były tylko dla najbogatszych warstw społecznych. Obecnie coroczny wyjazd wakacyjny jest ważną wartością większej części społeczeństwa pomimo zmieniającej się koniunktury i różnych sytuacji osobistych czy życiowych. Styl oszczędzania na urlop czy wakacje staje się bardziej popularny. Wiele osób wybiera skromniejsze wakacje na łonie natury, dla nich atrakcyjną formą wypoczynku jest turystyka wiejska.

Czas i szybkie decyzje
W krajach europejskich wzrasta udział czasu wolnego, co powoduje wzrost długości podróży z jednej strony, a wzrost częstotliwości wyjazdów z drugiej strony. Istotnymi elementami jakości życia są wzrost znaczenia wypoczynku oraz decyzji spontanicznych. To powoduje coraz większą popularność ofert „last minute” czy krótkich wypadów za miasto. Ludzie podejmują najpierw decyzję o podjęciu podróży, a dopiero później wybierają konkretną ofertę. Dlatego atrakcyjną formą wypoczynku jest krótkoterminowy wypoczynek na wsi położonej z bliskiej odległości od miejsca zamieszkania. Następuje zmiana urlopowych przyzwyczajeń. Jeden, dwu- czy trzytygodniowy urlop zastępowany jest kilkoma krótszymi wyjazdami.

Przeżywanie
Turystyka dla społeczeństw krajów rozwiniętych nie jest już tylko ucieczką z szarych miast.

Konieczność korzystania z form turystyki wynika z powiązań psychologiczno-mentalnych, jest odpowiedzią na frustracje dnia codziennego i poszukiwanie drogi samorealizacji.

W życiu codziennym ludziom brakuje zadowolenia i radości życia. Prowadzi to do poszukiwania tych elementów w czasie urlopu zgodnie z mottem” pozwól się rozpieszczać póki nie jest za późno”. Kiedyś przeżywanie kojarzono z zachwytami zachodem słońca, obecnie przeżycia można kupić. Pojawiają się parki wypoczynku, pojawiają się sztuczne atrakcje, które mają dostarczyć przeżycia turystom. A przecież ten naturalny pęd człowieka wynikający z dostrzegania znaczenia własnych przeżyć i emocji można wykorzystać oferując mu atrakcje turystyki wiejskiej. Turyści coraz częściej odwiedzają miejsca niedostępne, położone z dala od utartych szlaków. Jest to odpowiedź na konieczność wypoczynku, samorealizacji, czy chęci przeżywania przygody

Indywidualizacja
Indywidualizacja oraz upowszechnienie zróżnicowanych stylów życia odzwierciedlone zostają w turystyce. Ludzie poszukują rozmaitych form wypoczynku nie tylko dla nich samych lub dla wąskich grup, do których należą. Pionierzy nowych form turystyki nadają pewien styl przeciwstawny turystyce masowej, który może się z biegiem czasu upowszechnić i stać się dostępny dla szerszej grupy wypoczywających.

Jakość
Jednym z trendów charakteryzujących popyt turystyczny krajów europejskich jest wzrastający poziom wymagań. Turysta dysponuje szerokim doświadczeniem i ma do dyspozycji ogromną i zróżnicowaną ofertę wypoczynku. Odpowiedzią na to jest wzrastający poziom wymagań w odniesieniu do oferowanych usług. Można zauważyć, że dla turystów bardzo często pytaniem najważniejszym jest nie „gdzie wypocząć”, ale co” jest oferowane”, „przez kogo”, „jak”, „w jakiej cenie „. Jest to pewna odpowiedź na proces globalizacji w dziedzinie turystyki. Trend do wyższej jakości odzwierciedlony zostaje po stronie podaży wzrostem profesjonalizmu w procesie świadczenia usług. Chcąc odpowiedzieć na wzrastające wymagania klientów, należy podnosić jakość świadczonych usług.

Z przedstawionych wyżej trendów wynika, że turystyka jest dziedziną niezwykle dynamiczną. Ludzie poszukują coraz to nowych form wypoczynku, nowych miejsc i spędzenia wolnego czasu. Pragnienie ciszy i spokoju w wiejskim otoczeniu jest jedną z tendencji w popycie turystycznym. Możliwość korzystania z walorów naturalnych oraz środowiska kulturowego, jakie gwarantuje wypoczynek na wsi, czyni go niezwykle atrakcyjnym dla nowego bardziej wyedukowanego społeczeństwa.

Grażyna Poloczek